Påvirk politik på alle platforme
“Påvirk politik på alle platforme” er din guide til at erobre opmærksomhed i en ny medievirkelighed og slå igennem med din mærkesag. En politisk værktøjsbog, der favner over klassiske lobbydiscipliner og går i dybden med digitale påvirkningsteknikker, herunder mulighederne inden for kunstig intelligens. Køb den i din nærmeste boghandel eller eksempelvis via netboghandlen Saxo. Den vejledende pris er på 375 kroner ex moms.
Bogen er skrevet af den erfarne rådgiverduo Benjamin Rud Elberth og Peter Mose, forfattere til en række bøger om politik, kommunikation og indflydelse.
Bogen klæder dig på til at træffe de strategiske og lavpraktiske valg, der giver adgang til magtens maskinrum, hvor beslutninger forberedes og tages – med konsekvenser for lønmodtagerorganisationer, virksomheder, NGOer og brancheforeninger.
Bogen er ikke alene fyldt med tips, tricks og tjeklister, men også med konkrete eksempler på, hvordan de dygtige lobbyister arbejder.
Sådan vurderes bogen
“Hvis du er interesseret i politisk indflydelse og ønsker at forstå, hvordan du kan bruge både traditionelle og moderne metoder til at opnå dine mål, så er “Påvirk Politik på alle Platforme” en must read”, skriver Claus Richter, administrerende direktør for Diabetesforeningen og tidligere partisekretær for Venstre, på LinkedIn.
“Masser af gode råd til dem, der vil påvirke, og så sandelig også til dem, der påvirkes. Alle bør læse kapitlet “Bevar dit etiske kompas”, der er hele bogen værd”, skriver John Wagner, ex-direktør for brancheorganisationen De Samvirkende Købmand og tidligere generalsekretær for de Konservative på X, det tidligere Twitter.
“Selv de dygtigste lobbyister vil helt sikkert blive mindet om metoder, som de overser i hverdagen”, skriver Jacob Bruun, tidligere særlig rådgiver for Lars Løkke Rasmussen, i sin anmeldelse på Altinget. “Med bogen under armen får alle, som arbejder professionelt med at påvirke politiske beslutninger en solid værktøjskasse, som kan inspirere til at videreudvikle og professionalisere interessevaretagelsen”.
Andre anbefalinger
“Er du kommunikationsprof, lobbyist, leder, rådgiver – you name it, så bør denne bog være pensum. Du får konkrete tips, tricks og eksempler i skarp formidling, der klæder dig ret elegant på til at træffe bedre strategiske valg, når du arbejder med digital interessevaretagelse. Bogen giver plads til eftertanke, hands-on råd og eksempler du rent faktisk kan bruge til noget. Must read … også for din leder eller ansatte”. Det skriver Alex Randrup Thomassen, kommunikationsrådgiver og tidligere direktør for Dansk Iværksætter Forening, på LinkedIn.
“Bogen beskriver rigtig fint mange værktøjer, som kan bringes i anvendelse, når en mærkesag i virksomhederne eller organisationerne skal kommunikeres over for beslutningstagere i det politiske system”, skriver Per Ørum, PA-rådgiver og tidligere folketingsmedlem, på LinkedIn. “Det er en fremragende bog, der primært har bekræftet mig i, at vi gør mange ting rigtigt i forhold til de kampagner vi kører for vore kunder, men der var også en læring i platforme og metoder, hvor vi kan blive bedre, og det giver grobund for udvikling”
Ti trin til indflydelse
Forfatterne fortæller – trin for trin – hvad der skal til for at sætte dagsordenen. Ambitionen er at klæde læseren på til at mestre den tværfaglige helhedstænkning, nutidig interessevaretagelse kræver:
- Mål på jeres tre bundlinjer
- Skab en grundfortælling
- Lav interessentanalysen
- Udvælg jeres mærkesager
- Skær jeres budskaber til
- Pak dem ud på alle platforme
- Organisér påvirkningsindsatsen effektivt
- Find og træn jeres talspersoner
- Identificér de vigtige samfundssamtaler
- Skab et tillidsforhold til politikere og embedsfolk
Du skal både beherske det analoge og det digitale. Håndtere såvel den virtuelle samtale på nettet som det fysiske møde med embedsmanden, folketingspolitikeren og ministeren overbevisende. Og kende mulighederne, men også snubletrådene.
Flere bøger om påvirkning, lederskab og kommunikation
Vi har tidligere hver for sig skrevet flere bøger om politisk interessevaretagelse. Peter Mose har sammen med Susanne Hegelund blandt andet skrevet Lobbyistens Lommebog og Flyt Magten, der guider læseren gennem hovedgrebene inden for klassisk påvirkning. Altså ikke alene at kunne færdes på de bonede gulve, hvor der kan være ganske glat og man derfor let snubler, men også have et professionelt forhold til pressen. Til gengæld kommer forfatterparret blot relativt summarisk ind på konkrete værktøjer inden for den digitale verden. Den vigtige del af interessevaretagelsen har Benjamin Rud Elberth til gengæld taget grundigt fat på i bogen Digital Interessevaretagelse. Klassiske tips og tricks til, hvordan lobbyisten begår sig på Christiansborg og i ministerierne – det har Elberth derimod fokuseret mindre på.
Med den nye bog forsøger vi at fusionere det bedste fra to verdener: De fleste påvirkningsmetoder i model classic er stadig gangbar politisk mønt. Men de kan ikke stå alene; nye virtuelle greb skal føjes til, eksempelvis rumsterer robotter og kunstig intelligens i lobbyistens værktøjskasse. Nogen fast indflydelsesmanual er der ikke, alle organisationer er forskellige. Når alt kommer til alt, handler det om at mixe fysiske og digitale metoder til en cocktail, der passer til ens dagsorden, størrelse, tyngde, evner og ressourcer. Læs mere her.
Peter Mose er i forvejen medforfatter til fire bøger, der stiller skarpt på politik, kommunikation og interessevaretagelse: Ud over de to allerede nævnte er det Håndbog for Statsministre og Javel, hr. minister – alle udgivet sammen med Susanne Hegelund på Gyldendal.