Påvirk politik på alle platforme
“Påvirk politik på alle platforme” er din guide til at erobre opmærksomhed i en ny medievirkelighed og slå igennem med din mærkesag. En politisk værktøjsbog, der favner over klassiske lobbydiscipliner og går i dybden med digitale påvirkningsteknikker, herunder mulighederne inden for kunstig intelligens. Køb den i din nærmeste boghandel eller eksempelvis via netboghandlen Saxo. Den vejledende pris er på 375 kroner ex moms.
Bogen er skrevet af den erfarne rådgiverduo Benjamin Rud Elberth og Peter Mose, forfattere til en række bøger om politik, kommunikation og indflydelse.
Bogen klæder dig på til at træffe de strategiske og lavpraktiske valg, der giver adgang til magtens maskinrum, hvor beslutninger forberedes og tages – med konsekvenser for lønmodtagerorganisationer, virksomheder, NGOer og brancheforeninger.
Bogen er ikke alene fyldt med tips, tricks og tjeklister, men også med konkrete eksempler på, hvordan de dygtige lobbyister arbejder.
Forfatterne fortæller – trin for trin – hvad der skal til for at sætte dagsordenen. Ambitionen er at klæde læseren på til at mestre den tværfaglige helhedstænkning, nutidig interessevaretagelse kræver:
- Mål på jeres tre bundlinjer
- Skab en grundfortælling
- Lav interessentanalysen
- Udvælg jeres mærkesager
- Skær jeres budskaber til
- Pak dem ud på alle platforme
- Organisér påvirkningsindsatsen effektivt
- Find og træn jeres talspersoner
- Identificér de vigtige samfundssamtaler
- Skab et tillidsforhold til politikere og embedsfolk
Du skal både beherske det analoge og det digitale. Håndtere såvel den virtuelle samtale på nettet som det fysiske møde med embedsmanden, folketingspolitikeren og ministeren overbevisende. Og kende mulighederne, men også snubletrådene.
Vi har tidligere hver for sig skrevet flere bøger om politisk interessevaretagelse. Peter Mose har sammen med Susanne Hegelund blandt andet skrevet Lobbyistens Lommebog og Flyt Magten, der guider læseren gennem hovedgrebene inden for klassisk påvirkning. Altså ikke alene at kunne færdes på de bonede gulve, hvor der kan være ganske glat og man derfor let snubler, men også have et professionelt forhold til pressen. Til gengæld kommer forfatterparret blot relativt summarisk ind på konkrete værktøjer inden for den digitale verden. Den vigtige del af interessevaretagelsen har Benjamin Rud Elberth til gengæld taget grundigt fat på i bogen Digital Interessevaretagelse. Klassiske tips og tricks til, hvordan lobbyisten begår sig på Christiansborg og i ministerierne – det har Elberth derimod fokuseret mindre på.
Med den nye bog forsøger vi at fusionere det bedste fra to verdener: De fleste påvirkningsmetoder i model classic er stadig gangbar politisk mønt. Men de kan ikke stå alene; nye virtuelle greb skal føjes til, eksempelvis rumsterer robotter og kunstig intelligens i lobbyistens værktøjskasse. Nogen fast indflydelsesmanual er der ikke, alle organisationer er forskellige. Når alt kommer til alt, handler det om at mixe fysiske og digitale metoder til en cocktail, der passer til ens dagsorden, størrelse, tyngde, evner og ressourcer. Læs mere her.
Peter Mose er i forvejen medforfatter til fire bøger, der stiller skarpt på politik, kommunikation og interessevaretagelse: Ud over de to allerede nævnte er det Håndbog for Statsministre og Javel, hr. minister – alle udgivet sammen med Susanne Hegelund på Gyldendal.