I Journalistisk Salon tirsdag den 22. juni kl. 19.30, vil forfatteren, journalisten og debattøren Lars Olsen, gå os mediefolk kærligt og kritisk efter i sømmene: Hvad betyder det for vores måde at bedrive journalistik på, at de fleste af os tilhører de få procent, som udgør Danmarks nye kultur- og uddannelseselite, der lever mere eller mindre isoleret fra størstedelen af den almindelige befolkning?
Jer, der læser dette, tilhører med stor sandsynlighed den samfundselite, Lars Olsen beskriver i sin seneste bog, Eliternes Triumf.
I køber sikkert ”Hus Forbi” af en hjemløs foran Netto, så har man da gjort ugens gode gerning. Bagefter tager I hjem i jeres trendy køkken eller hen på jeres interessante jobs, hvor I samtaler med kloge og inspirerende kolleger. I weekenden når I måske en smuttur hen til spændende venner, også fra kultur- og uddannelseseliten eller måske fra de andre to eliter, Djøf-eliten og erhvervseliten. Børnene går enten i gode folkeskoler, hvor I er aktive, eller i privatskoler, og efter endt skolegang går de som regel videre i uddannelsessystemet efter en tur på en fancy efterskole.
Tilsammen udgør de tre toneangivende ”eliteklasser” seks procent af befolkningen, viser en Capacent-undersøgelse, som Lars Olsen referer til. De resterende 94 procent? De er de ”almindelige danskere”, som ser, hører og læser det, vi laver til dem i fjernsyn, radio og aviser. Udtænkt ud fra vores point of view, forstås. Vi har jo analysefirmaer til at undersøge, hvad de vil se og læse. Så vi kan roligt blive boende i vores virkelighedsbobler i de foretrukne numre 2000, 2100, 2700 og 2900 langt væk fra de brede samfundslag…. Men resultatet er – mener Olsen – et samfund med dybere sociale og geografiske skel end tidligere – og nye politiske brudflader. Hvor er for eksempel vores daglige kontakt med Dansk Folkepartis mange vælgere?
Kom og mød Lars Olsen til Journalistisk Salon hos mig på 2000, Frederiksberg, bliv inspireret eller deprimeret. Du bestemmer selv.
Tilmelding til sus@susannehegelund.dk