Nyhederne kom af sig selv i sidste uge: Jordskælv i Haiti, kamp om skolemadpakken og EU-parlamentets krydsforhør af klimakommissær Connie Hedegaard. Men konkurrencen om seerne, lytterne og læsernes gunst er hård, ikke mindst på den slags fællesstof: De hurtigste medier, de mest kreative og dem, der tager mig i hånden, er dem, der vinder på langt sigt.
Målt på de tre parametre er ugens sejrherrer: CNN, der vinder på hurtighed (Haiti), Information på kreativitet (madpakkerne), mens DR laver en lille public service-perle og tager seerne i hånden på et svært område (krydsforhøret). Det giver disse medier et stempel af noget unikt, som er afgørende, hvis kunderne skal vedblive med at komme i netop disse butikker.
AT KOMME FØRST: Jordskælvet på Haiti rummer i al sin forfærdelighed elementer til højt prioriteret nyhedsstof over mange dage, og de fleste medier sætter alt ind på at tilfredsstille hungeren efter nyt. CNN vinder stort. Hvorfor? Ganske simpelt: Fordi de er der og har medbragt sendeudstyr, der virker! Det unikke er såmænd ”bare” at være på stedet med op til flere reportere – og få billede og lyd igennem i en lind strøm.
Hurtigheden betyder også, at CNN igen sætter sig på medielandkortet, så der er goodwill på kontoen de kommende måneder og måske år, hvor seerne ikke har dagligt behov for CNN. Hver gang CNN er on the spot, er det en investering i fremtiden.
I kampen om at blive første danske tv-medie i jordskælvsområdet ender det desværre med, at forvirringen bliver større end formidlingen: TV2 når – i bare iver for at komme først igennem til et dansk øjenvidne i Haiti – at interviewe en mand fra nabolandet Den Dominikanske Republik i den tro, at han befinder sig i Haiti. Og DR må hurtigt pille sin korrespondent af, da han endelig når frem: Lyden er så ringe, at seerne ikke fatter et ord. Men det gør ikke så meget, vi har for længst fået informationerne fra CNN.
AT VÆRE ORIGINAL: På den hjemlige scene er det daginstitutionernes madordning, der fylder medierne. Socialminister Karen Ellemann er gæst her, der og alle vegne; alverdens børnehaver med og uden madordninger får besøg af pressen, så efter et par dage er vi ligesom mætte af rullepølsemadder og hårdkogte æg. Hvordan lokker man kunder til ”gammel mad”, når vi når hen til torsdag? Kun ved at gøre noget andet end de andre.
Drengene i St. Kongensgade ved, at Information som niche-avis skal tænke kreativt og skævt, hvis avisen skal overleve i en tid, hvor læserne kan få basisvaren alle vegne. Det lykkes den torsdag med en genial forside i flere lag, både tekst- og billedmæssigt: ”Fem flade til Venstre-socialismen” lyder overskriften hen over et billede af ugens madpakke. Det er slet og ret godt fundet på: Forsiden signalerer åbenhed, humor og selvironi samt en pejling om, at her får man noget begavet oveni alle madpakke-hyldevarerne, som ”de andre” disker op med. Igen en investering i fremtiden: Hos os får du vitaminer, som pirrer den i forvejen velorienterede læser.
TAG MIG I HÅNDEN: Fredag står Connie Hedegaard for skud i Europa-parlamentets Miljøudvalg. På forhånd har der været tvivl, om Hedegaard kan klare den skrappe test hos de europæiske politikere, der ventes at gå hårdt til den kommende kommissær.
For feinschmeckere er det spændende, direkte tv; både DR Update og TV 2 News sender da også direkte fra høringen i EU. Hurtigheden er derfor ikke afgørende, det er sådan set hip som hap, hvem man vælger, om end Update har problemer med lydmixet. Alligevel vinder DR.
Et andet sted i huset får nogen nemlig en god idé: Reporter Oliver Routhe Skov står for en af de mest brugervenlige indsatser i forbindelse med transmissionen fra høringen. Web-mediet kan noget, som tv ikke kan, nemlig kombinere den direkte sending med et godt, gammeldags kronologisk referat.
Som en særlig gestus for online-folket opdaterer den unge reporter minut for minut i tekst under live-feedet. Såmænd bare en lang række noter, ufattelig simpelt. Men det virker! Tak, Oliver Routhe Skov og DRs politiske redaktion for at tage os i hånden.