Flyt magten
Med ”Flyt magten” fortsætter forfatter- og rådgiverparret Susanne Hegelund og Peter Mose deres guidede lobbytur ind i magtens maskinrum. Læs om bogen, se anmeldelserne og studer reaktionerne fra nogle af de topfolk, der i dagligdagen arbejder professionelt med indflydelse.
“Flyt magten” giver praktiske tips til, hvordan lobbyisten skaffer sig indflydelse, uanset om man er græsrod, stor eller lille virksomhed, lønmodtagerorganisation eller brancheforening, der vil trænge igennem med sine mærkesager.
”Flyt magten – sådan bliver du en god lobbyist” er en samfunds-, metode- og ledelsesbog, en grundbog i indflydelse.
Den giver overblikket over maskineriet og psykologien i Folketinget, i ministerierne, på rådhuset og i medierne.
Undertitlen kunne også have været: Sådan forsvarer du demokratiet. I en postfaktuel krisetid præget af store opbrud hylder forfatterne ordentlighed og redelighed i interessevaretagelsen.
”Flyt magten” beskriver, hvordan interessevaretageren finder ind til sin grundfortælling, agerer i den nye medievirkelighed, fintuner sine analyser og argumenter samt samarbejder med andre i alliancer, der flytter magt.
Bogen stiller skarpt på, hvordan man ledelsesmæssigt sætter sit drømmehold sammen og får et til tider nølende bagland med på rejsen mod indflydelse. Den sætter også fokus på den afgørende gennemslagskraft og på talsmandsrollen, som det her og der fortsat kniber med at fylde ud. Med både kant og indsigt grundigt fører læseren gennem indflydelsens ABC, så alle kan se deres eget projekt, egen organisation og egne muligheder – og mangler – spejlet i gennemgangen.
Bogens indholdsfortegnelse giver overblikket over de 21 temaer, “Flyt magten” tager fat på. Her kan man læse en bid af bogens første kapitel, “Startpakken”.
Anmeldelser af Flyt Magten – og Twitter-kommentarer
Danske Kommuner giver Flyt Magten fem ud af seks stjerner: “Hegelund og Mose er helt praktiske og nøgterne i deres tilgang, de ved meget om det politiske spil, organisationerne og medierne midt imellem. Og så skriver de godt, rigtig godt endda. Oven i købet er det ret tit ret morsomt”.
Det skriver bladets anmelder Tom Ekeroth (Danske Kommuner 12/2017), der især fokuserer på påvirkningsspillet over for landets kommuner. “De fører os bredt rundt i det politiske landskab, og der er rigtig gode og præcise beskrivelser af, hvordan man som lobbyist nærmer sig den kommune, man vil noget med”.
Danske Kommuner fremhæver bl.a. kapitlet om Folkemødet: “Hvad der gør mig rigtig begejstret for bogen er, at den har et specielt kapitel om stedet, hvor “beslutningsdanmarks rockstars” mødes, Det politiske Skagen”, bedre kendt som folkemødet på Bornholm. Det er godt set”.
Djøf-bladet roser under overskriften “Vejviser til indflydelse” bogen:
“De to forfattere – Susanne Hegelund og Peter Mose – trækker på deres årelange erfaring inden for journalistik, organisationsarbejde og rådgivning i eget firma til eksemplarisk at underbygge pointerne med eksempler indsamlet gennem flere år. Det er deres fjerde bog, og den oser af stort overblik og mange års konkret arbejde med feltet”, skriver Djøfs anmelder Claus Christoffersen.
Han vurderer, at Flyt Magten “skiller sig ud fra mængden af lobbybøger ved at basere sig på masser af illustrative eksempler, der i sin enkelthed viser ledere, fagmedarbejdere og kommunikationsfolk, hvordan de forskellige facetter af lobbyarbejdet kan gribes an”.
Anmelderen noterer sig, at bogens målgruppe “indlysende” er de personer, der i dagligdagen arbejder med politisk kommunikation og interessevaretagelse.
Men understreger han: “Bogen henvender sig imidlertid i endnu højere grad til dem, der ikke til daglig arbejder med konkret lobbyarbejde. Det vil sige direktører, mellemledere og fagmedarbejdere. For dem er bogen en guldgrube af gode råd, og den giver en samlet forståelsesramme for, hvordan man bliver en succesfuld lobbyorganisation, der når sine mål, hvad enten det er som privat virksomhed på et politisk reguleret marked, en interesseorganisation, der varetager særinteresser, eller en offentlig myndighed, der er i konkurrence med andre om offentlige midler”.
Djøf-bladets anmeldelse kan i sin helhed læses her.
“En af de mest læseværdige og interessante bøger, der er skrevet om emnet i Danmark. Det er vel nærmest kun forfatternes egen ’Lobbyistens Lommebog’, der er på samme niveau,” konkluderer Kommunikationsforum.
“Det er et par rutinerede forfattere, der virkelig forstår at gøre stoffet interessant ved at krydre indsigter med eksempler fra virkeligheden. Sproget er letflydende i forfatternes vanlige stil med flittig brug af metaforer“, skriver Martin Vith Ankerstjerne i sin anmeldelse på Kommunikationsforum.
Anmelderen, der selv er en erfaren spiller i det politiske Danmark og i dag bureau-lobbyist i Advice, fortsætter: “Bogen er ikke bare præget af, at forfatterne igen har anvendt deres journalistiske tilgang i form af et imponerende research- og interviewarbejde. Man mærker også tydeligt, at forfatternes personlige kommunikationsvirksomhed – Hegelund & Mose – har beskæftiget sig en hel del med at rådgive om interessevaretagelse siden deres forrige lobbybog udkom for godt tre år siden.”
Anmeldelsen kan i sin helhed læses her.
Jyllands-Posten: “Bogen er velskrevet og nem at læse, den er bredt funderet… “Flyt magten” er inspirerende især for små og mellemstore virksomheder”, skriver Jyllands-Posten Erhverv, hvor Ulla Bechsgaard, fast anmelder af ledelsesbøger, tildeler Flyt Magten fire stjerner.
“Det nye er nu, at virksomhederne i højere grad kan skaffe sig indflydelse via egne platforme og kanaler. Den digitale udvikling har åbnet en værktøjskasse for den ambitiøse lobbyist, som selv vil være mediedirigent med eget nyhedscenter:”Er man ferm ved tangenterne og med mobilkameraet, er vejen banet for at blive en del af “den nye mediebranche” med tilhørende mulighed for at sætte dagsordenen”, lyder det fra Jyllands-Posten.
Fagbladet Journalistens anmelder skriver under overskriften “Dirty Dancing”: “Forfatterparret bag bogen og flere lignende bøger før denne er fremragende udi kunsten at kommunikere”.
Journalistens anmelder Michael Diepeveen fortsætter: “I en kombination af analyse og cases får vi indblik i, hvad der foregår, når virksomheder og organisationer med flere søger at pleje deres interesser. Her er bogen stærk og insideragtig. Alene af den grund er den værd at læse. Også når det gælder det kommunikative håndværk, og hvad der kræves for at mestre forberedelsen og udførelsen af det. Med masser af gode råd og tjeklister”.
Fagbladet Journalistens anmeldelse kan læses i sin helhed her.
InsideBusiness, “det nye dybdeborende erhvervsmedie til ledere, specialister og erhvervsinteresserede danskere”, giver bogen fire stjerner: “De godt 300 sider rummer et utal af spændende eksempler og minicases. Dette i sig selv vidner om et omfattende stykke forarbejde fra forfatternes side og viser, at forfatterne har brugt mange ressourcer på bogen. Det giver læseren gode eksempler at spejle sig i”.
InsideBusiness’ anmelder – Kasper Wittrup, ledelsesrådgiver hos Hildebrandt & Brandi – skriver, at mange kan få glæde af Flyt Magten: “Bogens form egner sig i høj grad til, at man kan zoome ind de steder, der har særlig relevans for netop det påvirkningsarbejde, man selv står over for”.
“Parlør til lobbyland”, lyder overskriften på Dagens Medicins grundige gennemgang af bogens anbefalinger til interesseorganisationer inden for sundhedsområdet.