Sidder du med laptoppen på skødet hver aften og ordner bankforretninger, bestiller sommerferie, går på Facebook, besvarer mails eller ser video på YouTube – mens fjernsynet kører i baggrunden? Så er du ikke alene.
En helt frisk amerikansk undersøgelse fra analyseinstituttet Nielsen viser, at ”samsening” mellem net og tv i USA det seneste år er vokset med 35 procent. For et år siden brugte amerikanerne 2 ½ time om måneden foran fjerneren, mens de samtidig tastede løs på computeren. I dag er der gang i webben 3 ½ time om måneden foran det flimrende tv-apparat.
Småtterier i amerikanernes samlede mediebillede men givetvis et fænomen i voldsom stigning, også herhjemme. Uanset hvornår man sender en mail fra sin bærbare foran tv i primetime, er der svar tilbage asap fra alle de andre, der også sidder med en laptop på skødet eller en mobil i hånden, mens tv kværner i baggrunden.
I takt med bedre tv-apparater og bærbare computere samt mere avancerede mobiler og naturligvis iPads vil multitasking mellem web og tv derfor kun gå én vej, som også Nielsen-tallene indikerer. Det er opad. Og hvad betyder det så:
- Vi ønsker mange forskellige himstergimser at hygge os med og ikke 1 stor multi-tingest. For ti år siden var vi ellers sikre på, at alle danskere anno 2010 havde et stort, interaktivt tv/web apparatur stående. Det var det, vi arbejdede frem imod i de år i forsøget på at få det hele til at smelte sammen til ét medie. Vi blev klogere! Det klassiske tv-apparat, ikke mindst i fladskærm og hd-kvalitet, er et større hit end nogensinde. Ditto er den bærbare og mobilen. Og altså gerne på én gang.
- Tv-reklamer kan få en række udfordringer, for hvem vil reklamere, hvis ”seerne” reelt ikke ser hverken udsendelser eller reklamer, fordi tv i et vist omfang bare bliver baggrundstapet til online-aktiviteter. En ting er at multitaske med et strikketøj, som moster Oda gjorde i halvfjerdserne, mens Otto Leisner præsenterede lørdagens Pladeparade på monopolkanalen DR. Selv under en magnet som X Factor har familiens yngste i dag samtidig gang i TV2-spillet GoSupermodel med veninderne, som så sidder hjemme og ”ser” X Factor, mens de samtidig kigger i hinandens virtuelle garderobeskabe. I skrivende stund kører TV3s Til middag hos …Frederik Fetterlein over skærmen, mens den mellemste og jeg på hver vores bærbare har gang i hhv. nærværende Mediawatch-klumme og en Ekstra Bladets skoleservice opgave. Samtidig med, at vi lejlighedsvis checker mails, web-nyheder, Facebook m.v. Fetterlein – ja, vi når stort set kun at registrere, at han har godt med selvbruner på, mens fjernsynet kværner videre.
- Fremtidens seer-målinger skal derfor fintunes til at kunne finde vej i endnu mere multitasking end i dag, hvis annoncørerne skal have fuld valuta for reklamepengene. Er vi 20 procent opmærksomme på tv’et? Eller kun 5? Ikke en helt nem opgave.
- Sluttelig: Fjernsynets død er fortsat udskudt på ubestemt tid. I USA er de oppe på fem timer dagligt nu ifølge de allerseneste tal! Vi er herhjemme bagud med to timer, der er noget at indhente. Eller hvad? For enhver ledelse i medieverdenen kan man roligt tale om spændende tider disse år!