Kommunikation i en krisetid: Kommunikér med gefühl via presse, nyhedsbreve og sociale medier. Store dele af Danmark er lukket ned, og i øjeblikket er der kun plads til én dagsorden i medierne og dansk politik: kampen mod Corona-virus. Mens danskerne venter på næste dårlige virusnyhed og endnu et krise-pressemøde på tv, er der god grund til at overveje virksomhedens eller organisationens kommunikation. Få inspiration i nedenstående seks råd
Vis, at firmaet stadig findes og har åbent
Kommunikér til kunder og samarbejdspartnere, at I trods alvorlige tider fortsat findes. ”Du kan stadig rejse gennem Sverige!”, skriver Bornholmstrafikken, der betjener klippeøen via Ystad. Måske er rammerne anderledes og mere begrænsede end i normale tider, men fortæl i nyhedsbreve og på hjemmesiden, at I har åbent. Og hvordan man får fat i jer, eksempelvis som den bornholmske boghandel WilliamDam.dk.
Kommunikation i en krisetid: Vær generøs
Vis samfundssind. Det har aldrig været vigtigere end nu at udvise og kommunikere samfundsbidrag. Grundfos-topchefen Mads Nipper har eksempelvis på LinkedIn opfordret til, at stærke virksomheder – herunder hans egen – blandt andet kan betale forud for at hjælpe den pressede rejsebranche: “Pay now, book later”.
Den gestus roste statsministeren på et af sine pressemøder: ”Jeg imponeres på timebasis over alt det, der sker i vores samfund lige nu – fra almindelige mennesker, der organiserer sig i at hjælpe hinanden i hverdagslivet, til en melding fra Grundfos om, at det kan være, at nogle virksomheder kan hjælpe andre”, sagde Mette Frederiksen.
Kommunikation i en krisetid: Fang tidens tone
Byd ikke på kaffe i værkstedet, som en mindre servicevirksomhed i bedste mening i ugens løb tilbød sine kunder. Nok signalerer det håndholdt kundenærvær. Men lige nu skal vi – som statsministeren har sagt – holde sammen ved at holde afstand. Tænk i det hele taget over, hvad du reklamerer med lige nu, og om der skal luges lidt ud i de tilbudsmættede nyhedsbreve, der ryger ud i disse uger: ”Udløber i dag: 62% på AEG næsehårstrimmer”, lokkede mailboksen med i dag. Tja, det er nok ikke lige næsehårstrimmere, man vil hamstre.
Omstil din service
Hvis kunderne ikke kan komme fysisk til dig, kan du trods restriktioner måske nå ud til dem. Giv ikke op. Nytænk din distribution – og kommuniker den ud. Den non-virtuelle, mindre lokale virksomhed har måske hængt sedler op i kvarteret. Andre – ikke mindst med et yngre publikum – udnytter bedre sociale medier til at holde gang i butikken på nye måder. Vi elsker at høre om dem, der som David mod Goliath tager kampen op og forsøger at trodse næsten uoverstigelige hindringer. Et godt eksempel er Stenbro Expressen, der normalt leverer økologiske læskedrikke til især større events. Virksomheden har i denne uge sadlet om og leverer nu håndtappede drikkevarer direkte ”til din dør.”
Byg bro til corona-dagsordenen, hvor du kan
Der er i øjeblikket kun plads til én dagsorden i medierne: Corona. Ønsker du eksponering, skal du sætte dine mærkesager ind i et virus-perspektiv. Eksempel: Små selvstændige har i årevis været det glemte folk i lønmodtagernationen Danmark. Deres udfordringer har ikke tidligere haft interesse for medierne. Nu har de tilsyneladende opnået lydhørhed – hos regeringen og de store erhvervsorganisationer.
Kommunikation i en krisetid: Vær ekstra omhyggelig med dine formuleringer
Nerverne sidder uden på tøjet i øjeblikket. Mange ledere sidder hjemme og skal distancekommunikere til medarbejdere. Vær varsom med flertydig kommunikation. Modtageren ser ikke glimtet i øjet og kan ikke spørge ind, hvis noget virker stødende. En forkert vending i mailen kan sætte gang i mytedannelse – som hos en offentlig leder, der på grund af en upræcis formulering fik tillidsfolkene på barrikaderne.