Grundfortælling

En grundfortælling er ikke bare et smart reklameslogan, men et reelt ledelsesværktøj; et løfte til omgivelserne og en forpligtelse for organisationen. En konstruktiv grundfortælling er med til at skabe fokus for ledelse og medarbejdere. HEGELUND & MOSE bistår med at finde ind til den sproglige kerne og derefter vælge must win battles ud – slag, der skal vindes – så politikere, medier, embedsmænd og andre samarbejdspartnere fanger de nye budskaber.

HEGELUND & MOSE har  en særlig workshop-metodik til sammen med bestyrelsen/ledelsen/afdelingen at skrælle lagene af, identificere styrkerne og til sidst nå ind til kernen. I bogen “Flyt magten” kommer vi nærmere ind på arbejdet med grundfortællinger.

Kontakt

Peter Mose på 51.22.46.14 eller Susanne Hegelund på 40.32.68.16. Eller skriv til info@hegelundmose.dk.

Kunde-cases

Branding af bydel
En ejendomsudvikler bad HEGELUND & MOSE være til med at udvikle en grundfortælling, der ikke skulle brande kunden selv, men markeds-positionere en ny bydel, der skulle konkurrere om opmærksomheden med andre udviklingsprojekter. Over nogle måneder nåede projektgruppen og vi ind til grundfortællingen om den kommende bydel. Fortællingen byggede på bydelsprojektets særlige styrker sammenlignet med konkurrererende projekter og blev den røde tråd i kommunikation og markedsføring.
Grundfortælling for ny afdeling i staten
Chefen for en nyfusioneret afdeling i en statslig styrelse bad HEGELUND & MOSE bistå med at udforme en grundfortælling, der kunne kitte nye kolleger sammen og samtidig over for omverdenen tydeliggøre afdelingens værdi. Medarbejderstaben var en blanding af kolleger fra embedsmands-, leverandør- eller netværkskultur.  De forskellige baggrunde, også værdimæssigt, blev udnyttet som en styrke snarere end en svaghed og indgik i udviklingen af grundfortællingen.
Områdechefer gør fortælling  til hverdag
En fagforeningsledelse havde allerede udviklet en ny grundfortælling, der markerede et markant kursskifte for foreningen, men det var endnu ikke lykkedes at få fortællingen til at leve i de enkelte afdelinger på hovedkontoret. Derfor blev HEGELUND & MOSE bedt om at facilitere en forandringsproces: Den tog udgangspunkt i husets ledelsesgruppe startende med, at hver enkelt chef blev udfordret på og fik input til, hvordan han eller hun kunne blive en bedre ambassadør over for egne medarbejdere. Arbejdet førte siden til en organisatorisk fornyelse.
Hovedbestyrelse med nyt foreningsbrand
Bestyrelsen i en lønmodtagerorganisation ønskede en mere offensiv politisk strategi og en stærkere profil i offentligheden. Det krævede blandt andet udarbejdelse af en ny grundfortælling, der kunne være den overordnede ramme for foreningens udadvendte aktiviteter inden for interessevaretagelse og kommunikation. Over nogle måneder udviklede HEGELUND & MOSE i tæt samarbejde med direktion og bestyrelse fortællingen. Efterfølgende blev den på en række møder testet af på vigtige dele af organisationens bagland, før den blev endelig godkendt af foreningens repræsentantskab.