DRs daværende nyhedsdirektør, Lisbeth Knudsen, måtte se misundeligt til, da TV2s hvirvelvind, Per Mikael Jensen, som sin første direktør-gerning i 2006 etablerede en 24 timers nyhedskanal. I virkeligheden var Knudsen first mover. Eller kunne være blevet det. Hun havde selv to år tidligere haft planer om en sådan nyhedskanal, men kunne ikke få planerne bakset gennem DR-systemet.

Direktionen ville ikke give Nyhedsafdelingen flere penge, og ”var der overhovedet nyheder nok i Danmark?,” blev der spurgt. Lisbeth Knudsen holdt liv i ideen med et primitivt nyheds-tv-forsøg i et hjørne af online-redaktionen, men blev overhalet af TV2, hvor der ikke var langt fra tanke til handling.

Sådan fik TV2 et kæmpe forspring. I den forgangne uge kunne Berlingske, nu med Knudsen ved roret, så fuldt fortjent give 24 timers kanalen TV2 News årets journalistpris. News er blevet en uundværlig del af det moderne Danmarks ”tapet”, som er med os overalt: Aldrig alene, altid en ven bag ruden, der kan forsikre, at verden står endnu samt pronto give besked, hvis der sker noget.

Samtidig har News været med til at løfte TV2 Nyheder-brandet, som efter godt 20 år på markedet – med deraf hørende risiko for at virke lidt slidt – nyder godt News’ særpræg. Ethvert mærkevareprodukt holder konstant øje med, om brandet er for op- eller nedadgående. Et vitalt og stærkt brand er afgørende for en mærkevare, og her hjælper News TV2-navnet, lige som DRs nyhedspendant, Update, løfter DR-brandet.

TV2 News er udover at opdatere og baggrundsinformere blevet et uundværligt tapet blandt trendsettere. Hjemme hos min nabo, som har et skarpt blik for samfundsudviklingen, kører TV2 News i baggrunden, selv på en stille søndag i starten af januar. ”Man har lissom vænnet sig til, at den bare er der,” er nabo og jeg enige om.

Også enhver organisation med samfundsantennerne ude har News kørende rundt om i huset ”for en sikkerheds skyld”, og hvis man er rigtig trendy også på storskærm i lobbyen. Det signalerer modernitet og internationalitet: Vi føler os sådan lidt storby-metropol-agtige blandt alle de 24 timers fladskærme, der fylder op på trend-arbejdspladserne.

Selv i fitness-centret kan vi, der har fulgt nytåret op med et forsæt om at stramme lidt op her og der, følge News minut for minut på storskærmen. Mens sveden hagler, indledes overenskomstforhandlingerne for åben skærm, og et par dage efter bliver tidligere Gasværks-direktør Jon Stephensen fyret, mens vi cykler videre. Igen. Nu af Zentropa.

Ligesom DR2 fra starten i midthalvfemserne blev mobbet, måtte også News igennem en fase, hvor der blev grinet lidt. Men hånen forsvandt hurtigt for begge kanalers vedkommende. DR2 blev tre år efter sin start den kanal, man snakkede om til middagsselskabet. Henkastet begyndte man nu at sige til sin bordherre, at man skam var flittig seer, uanset om det var tilfældet eller ej. Nu gav det status at se Deadline: Frank Esmann blev nævnt som en fantastisk vært, når folk skulle forklare, hvorfor programmet var så godt. Desværre også flere år efter, at han var stoppet!

På samme måde er TV2 News som datidens Deadline vokset fra at være et øve-sted, hvor toppolitikere og organisationsspidser sendte løjtnanter hen til ”lidt gratis medietræning”, til udstillingsvinduet, hvor man gerne vil ses selv. Så nu kommer førstekæden oftere. Dels er der god tid. Dels følger meningsdannere – herunder min trendspottende nabo – med. Dermed er News blevet et medie, der i dag sætter dagsordenen på en lang række felter.

Næste udfordring bliver at mixe de mange timers ”fylde” med mere fokus på at ”formidle”, så det ind imellem svære stof, ikke mindst på finansområdet, gøres let tilgængeligt. Lykkes det at få knudrede begreber som ”tørlastindekset” oversat, så vi alle er med, så bliver det public service, når det er godt.

Til forsiden