I går var der gratis is hos 7 Eleven. Folk stod på nakken af hinanden for at få en Magnum eller en Ben & Jerry på årets første forårsdag.

Forestil jer, at der var gratis is hos franchise-hjørnekiosken hver eneste dag. Sikke en fest dagligt at kunne fylde sig med fed vanilleiscreme og mørk chokoladeovertræk uden at betale en krone. Vi ville til gengæld ikke påskønne en is så meget, som dengang vi betalte for den.

I dagbladsverdenen er der gratis is hver eneste dag. Vi kan vælge og vrage mellem nyheder på nettet, det koster ikke en krone. Dejligt – men er lidt ligesom den islandske økonomi. På et tidspunkt ryger bunden ud!

Nu går endnu et udenlandsk dagblad med hår på brystet til forsvar for, at den gode journalistik skal koste! Britiske The Times  tager fra juni 1 £ dagligt for at komme på nettet og 2 £ for en uge. Hermed følger Times efter f.eks. Financial Times, som længe har opkrævet penge for denne avis’ helt særlige ekspertise.

Befriende at der findes enkelte modige bladchefer, som tør gå ind og sætte bremsen i for det gratis-vanvid, som lige nu er ved at udhule værdien af journalistik fuldstændig.

Journalistik koster nu engang penge. God journalistik kan koste mange penge. Men ved at kaste journalistikken i grams her, der og alle vegne devalueres værdien af det journalistiske arbejde. Journalistik skal værdisættes, ellers mister faget yderligere respekt. Og måske i sidste ende endda sin eksistensberettigelse. Det behøver ikke tage længe, desværre.