Fra 1998 til 2002 stod jeg sammen med et meget dygtigt hold medarbejdere bag det dengang helt nye Deadline på DR2. Da Mediawatch bad mig anmelde Deadline anno 2010 efter en større relancering, tøvede jeg. Var det for tæt på? Jeg sagde ja. Her er ordene:

NYHEDSVÆRDI. Hvordan vurderer du udførelsen – er der noget nyt under solen?Deadline 17 har lidt under et håbløst look med elendig lyssætning, og udsendelsen løftes markant med det nye studie. Et studie alene gør ingen ny udsendelse, men det kan være med til at understøtte det gode indhold. Sofaen var opdrejningspunktet, da det lykkedes britiske Five News at hype-relancere deres udsendelse med celebrity-værtinden Natasha Kaplinsky. Nu er nyhedssofaen nået til Danmark.

 I kombination med resten af det åbne studie udsender sofaen signaler om markant nyt, ligesom værten Anja Bo træder tydeligere i karakter i sofa-rollen end tidligere. Det lykkes ligeledes at få skabt godt overblik over studiet og dets muligheder, og der er et naturligt flow i brugen af de forskellige dele af studiet og den store bagskærm. Deadline 17 har som noget nyt tilskuere, som om onsdagen kan stille spørgsmål. Er disse en del af et rundturs-arrangement i DR Byen de andre dage, siden de ikke må blande sig? Denne del af konceptet er fortænkt, enten er de tilhørere hver dag, eller også er de med som spørgere hver dag. Begge dele kan have styrker og ulemper.

Deadline 22.30: Her er det endnu ikke lykkedes at udnytte de nye faciliteter, og langt fra alle seere vil opdage, at der er er sket nyt. Som hidtil starter udsendelsen med en nyhedsdel med stående interview, herefter sætter værten sig for bordenden af et mødebord med uenige gæster. Produktionelt er den sene udgave i modsætning til 17’eren en rodebutik, der skal arbejdes med at få ro på: tænk i beskæringer, stop de mange panoreringer og zoomture og få noget musikalitet ind i produktionen. 

MÅL. Lever “produktet” op til egne målsætninger og i forhold til målgruppen – hvordan/hvordan ikke?

Deadline 17: I skrivende stund er det meget svært at se, hvor udsendelsen lægger sig indholdsmæssigt, og foreløbig forekommer konceptet rodet. Med systematisk konceptarbejde og lidt held i sprøjten kan udsendelsen finde en stærk niche sidst på eftermiddagen. 

22.30 Planen er at arbejde mere tematisk, mandag er emnet således “Deadline undersøger”. Denne uge var temaet ”symbolpolitik” om politikere, der glemmer at se tingene i en større sammenhæng. Fantastisk spændende emne og lige præcis den slags perspektiv, Deadline skal kendes på. Det gælder ikke mindst hvis udsendelsen skal distancere sig fra TV2 News, som har kapret Deadlines tidligere ene-position med daglige, lange baggrundsinterviews. Desværre kommer vi hverken helt eller halvt til bunds i symbolpolitik-emnet. Vi oplever nemlig en klassiker: Politikerne i studiet køber ikke præmissen for debatten og ryger ud i de sædvanlige jer-og-os diskussioner frem for at tænke stort. Seerne sidder forladte tilbage, da debatten er slut uden at være blevet meget klogere. Øv, emnet var spændende – men drop politikere i den slags diskussioner, de tør ikke tænke abstrakt for åben skærm, desværre.

Lad os til gengæld få værterne endnu tydeligere i spil, de må gerne have mere kant på den begavede og humoristiske måde. De er og bliver udsendelsens unique selling point, som skal balancere mellem at kunne læse dagens nyheder op og tænke stort . I det videre forløb kan der således med fordel arbejdes systematisk og konsekvent med udvikling af ”den kritiske live”, så Deadline giver seerne merværdi frem for at være mikrofonholder i de daglige debatter. 

BRANDVÆRDI. Vil det nye koncept øge brandværdien generelt af Deadline og DR2 – hvorfor/hvorfor ikke?

Konceptet som sådan fremstår endnu ikke tydeligt, skal lige have lov til at blive løbet i gang. Sofaen i Deadline 17 bliver et omdrejningspunkt, seerne husker og kan meget vel blive symbolet på det nye Deadline.

POTENTIALE. Hvor stort er potentialet seermæssigt – hvorfor?

Der er både kl. 17 og 22.30 potentiale til det dobbelte antal seere, omkring 150-200.000. Vi taler om lavthængende frugter, som DR2 for længe har forsømt at plukke. Stationens flagskib skal  væk fra oldschool Deadline og ind i nye tider med dybde på den moderne måde. Der er masser af sultne kunder i butikken på begge tidspunkter. Opgaven er ikke umulig. Held og lykke.

Til forsiden