I Danmark arbejder flere end 5.000 lobbyister på at påvirke politiske beslutninger. 1.700 organisationer arbejder med lobbyisme, og den del af bureauverdenen, der arbejder med politisk interessevaretagelse, er i stor vækst. Alligevel er ’Lobbyistens Lommebog’ et af de første forsøg på at kaste lys over fænomenet i Danmark. Lad det være sagt med det samme: for alle, der interesserer sig det mindste for politik, er denne bog obligatorisk læsning. Det er en velskrevet og gennemresearchet bog.

Det skriver Dansk Kommunikationsforenings anmelder – Farid Fellah, kommunikationschef, Henning Larsen Architects – og fortsætter:

"Nogle af landets mest erfarne lobbyister, den siddende regerings topministre, og jeg ved ikke hvor mange andre, deler ud af deres erfaringer. En bog med så mange navngivne kilder er lidt af en sjældenhed. Det giver den stor validitet.", skriver DKFs anmelder

“En bog med så mange navngivne kilder er lidt af en sjældenhed. Det giver den stor validitet”, skriver DKFs anmelder

’Lobbyistens Lommebog’ er skrevet af Susanne Hegelund og Peter Mose. De kender gamet og har været tæt på aktørerne. Bogen er forfatternes tredje om ’magtens maskinrum’. De to tidligere havde fokus på hhv. den politiske ledelse, ’Håndbog for Statsministre’, og embedsværket, ’Javel, hr. minister!’

Lommebogsmetaforen er egentlig ganske rammende. Bogen rummer en værktøjskasse, bl.a. lobbyistens ti dyder, der fungerer som det begrebsapparat, der driver bogen og dens mange anekdoter frem. Det er en af bogens store styrker, at forfatterne har talt med en lang række centrale personer og kommer hele vejen rundt om lobbyismen i Danmark. Nogle af landets mest erfarne lobbyister, den siddende regerings topministre, og jeg ved ikke hvor mange andre, deler ud af deres erfaringer. En bog med så mange navngivne kilder er lidt af en sjældenhed. Det giver den stor validitet.

Ud over at ridse den historiske udvikling op og give et signalement af, hvordan politikere udvikler politik i dialog med professionelle samtalepartnere, peger forfatterne også på en række aktuelle problemstillinger. Bl.a. har fagforeningerne ikke formået at udvikle deres organisationer, så de kan arbejde effektivt med lobbyisme. Derfor er de ved at sætte sig selv uden for indflydelse.

Der er mange aspekter og cases i bogen, som man får lyst til at beskæftige sig mere med. Det gælder fx de trykte mediers arbejde for at bevare mediestøtten. Her er substans nok til en bog i sig selv. Det er et godt eksempel på, hvor svært det kan være at finde balancen mellem ideal og bundlinje.

Er du opmærksom på, at Susanne Hegelund og Peter Mose sammen med DKF står bag en ny lobbyist-akademiuddannelse, der har premiere i april? Læs mere og tilmelding her.