Hvorfor vente på, at de ringer fra fjernsynet, hvis du selv kan styre, hvornår du går live på? Altså på Facebook-tv. Det gjorde både statsminister Lars Løkke Rasmussen og de radikales Marianne Jelved i den forgangne uge. En ny medie-æra er i gang med politikerne som frontløbere.  Også andre – herunder interessevaretagere – kan fremover tage sagen i egen hånd og udfordre de traditionelle medier.

Præsentation1

En ny medie-æra er i gang med blandt andre Løkke som frontløbere. Også andre – herunder interessevaretagere – kan fremover tage sagen i egen hånd og udfordre de traditionelle medier.

Med nye digitale muligheder er det blevet nemmere selv at ”gå på”. Det er ikke mange uger siden, Hillary Clinton pludselig ”bankede på” hos os med en push-besked om, at hun lige nu sendte live på Facebook fra en café i New York.

Når man som HEGELUND & MOSE har en autograf fra præsidentkandidaten hængende, er det svært at sige nej til sådan en invitation, så vi kiggede med et par minutter, sammen med omkring 4.000 andre.

Ikke meget i sammenligning med de hundredetusinder vælgere, der skal nås, inden kampen om at blive USA’s næste præsident er omme. Omvendt ikke noget, der koster kandidaten ekstra ulejlighed – andet end at få en assistent til at trykke på Facebook live-knappen på sin smartphone.

Lille, udsøgt Løkke-publikum

I de seneste uger har vores egen digitalmedie-interesserede statsminister udsendt flere live-opdateringer, først fra USA og Grønland – og senest direkte fra Marienborg. Ikke just noget, der stod i tv-programoversigten i dagens aviser. Til gengæld poppede varslet op på statsministerens twitter-profil cirka kl. 13.45: ”Ankommet til Marienborg til konference om #StærkereDK. Live på Facebook kl. 13.50”.

Vi var en lille udsøgt flok, der fulgte statsministeren live. Mange flere har siden delt og set ”indslaget”, der primer de svære udfordringer, vores land ifølge statsministeren står over for.

Dårligt var Løkke færdig, før Marianne Jelved gik live – også på Facebook. Selvom man er 72, kan man godt være med på det nymodens; det er såre simpelt. I en time kunne ”seerne” sidde med ved bordet til et møde om ”Fremtidens Fælles Folkeskole”. Rimelig nicheagtigt og ikke teknisk kønt, hvis man skal se mere end et par minutter.

Folk hænger på et minut

Har du mod på det, så forsøg at gå i politikernes fodspor med ”live-dimsen” på din Facebook.

Det gør seerne så heller ikke. TV2s erfaringer fra stationens Facebook-lives er, at folk hænger på et minuts tid.

Det er så heller ikke ringe endda – hvis man kan skabe opmærksomhed, fatte sig i korthed og nå en lille, dedikeret målgruppe.

Pointen er, at enhver i dag kan blive en mini Rupert Murdoch med eget mini-mediecenter, hvorfra man sætter dagsordener – uden at vente på, at telefonen ringer fra DR eller TV2, der vil have én i studiet. Clintons, Løkkes og Jelveds liveproduktion er endnu et alternativ til, at andre svinger taktstokken.

Har du mod på det, så forsøg at gå i politikernes fodspor med ”live-dimsen” på din Facebook, som efter en prøveperiode hos VIP’ere nu er blevet alment tilgængelig.

Hvis din målgruppe er beslutningsdanmark, har politikernes og journalisternes hurtigmedie, Twitter, en tilsvarende sende-mulighed: Periscope. Seertallet er lille, men potentialet stort for dem, der holder af at  sætte dagsordener selv.