Hvor mange nye visitkort satser du på at få med hjem fra Folkemødet? Fem, 10 eller 15? Med et valg om hjørnet kan det komme til at knibe lidt med folketingspolitikernes i år. Så meget større er anledningen til at hilse på andre nuværende og kommende samarbejdspartnere. Og har du sat dig et mål for, hvad du vil opnå på lobby-festivalen? Det handler om at hygge sig. Men også om professionelt at udvide sit netværk i mylderet på Bornholm.. Den slags kommer ikke af sig selv.

image (71)Et forbillede kunne måske være Hillary Clinton. Det fortælles, at hun skrev ikke færre end 16.000 takkekort – flere med personlige hilsener – til folk, der havde hjulpet hende efter forrige valgkamp.  Hilsenen kom, da det i 2008 stod klart for Clinton-familien, at hun ville tabe opgøret til Barack Obama.

Men det var samtidig et signal om, at et af USA’s mest omhyggeligt forberedte og vedligeholdte netværk skulle fortsætte ufortrødent, og at Hillary Clinton en dag ville annoncere, at hun stiller op til næste præsidentvalg: Et opdateret netværk er en investering i fremtiden.

Som interessevaretager er det afgørende at pleje sit netværk, så man kan trække på det i afgørende situationer.  Det gælder både til dem, der i dag har indflydelsen, og dem, der en dag måske får den.  Hvem-er-hvem-mappingen skal organiseres og rutinemæssigt tjekkes af på interne strategimøder, for eksempel én gang om året. Samme øvelse bør gøres før og efter folketings-, kommunal- og Europa-parlamentsvalg, hvor der kommer nye til, og hvor politikere skifter ordførerskaber.

Den gode netværker:

  • har sin elevatortale klar
  • er opsøgende
  • er åben og nysgerrig over for omverdenen
  • er ikke spor bange for at give – og modtage
  • lytter mere end taler
  • bygger bro og ikke afstand til en politisk modstander = finder det fælles
  • er pålidelig og troværdig
  • har humoristisk sans

Den knap så gode:

  • har svært ved at koncentrere sig om, hvad folk siger
  • tager ting personligt
  • tror han/hun ved, hvad andre tænker

Evnen til at netværke er en af de 10 lobbydyder, vi beskriver i ”Lobbyistens Lommebog” – og som vi ofte har med på vores workshops, hvor vi laver praktiske øvelser med ledelsesgrupper, hovedbestyrelser og organisationsfolk, der vil blive endnu dygtigere – ikke blot til at mappe relevante beslutningstagere blandt politikere og embedsmænd, men også håndtere det personlige møde med dem, så de husker dig bagefter. Også selvom der måske går syv år som med Hillary Clinton.