Lobbyisme for fattigrøve: Selvfølgelig betyder størrelse noget for en organisation, der vil have politisk indflydelse. Scale matters. Men der kan også være fordele ved at være relativt lille – hvis man vel at mærke bevidst udnytter disse styrker. Det kræver dygtig ledelse og fokus på øget professionalisme.

Lobbyisme for fattigrøve

Arbejd med jeres grundfortælling. Den er et løfte til omgivelserne og en forpligtelse for jeres organisation

Her er 10 fokusområder for den lille organisation, der vil øge sin indflydelse. Rådene er generelle. De gælder, uanset om man repræsenterer lønmodtagere, brancher, NGOere eller andre grupper.

Lobbyisme for fattigrøve

  • Arbejd med jeres grundfortælling. Hvad er det, jeres organisation eller virksomhed skal være kendt for?
  • Hav ikke for mange mærkesager. I får svært ved at overkomme dem alle. Prioritér.
  • Gør jere til ekspert på jeres eget felt, klogere end de andre. Embedsmænd og politikere har brug for specialiseret viden, når beslutningerne skal forberedes og tages. Og når tiltagene bagefter skal implementeres.
  • Udnyt, at I har en homogen medlemskreds uden de interne spændinger, den store og bredt sammensatte organisation kan have. Det gør det lettere at få et mandat, når I skal forhandle svære beslutninger på plads.
  • Lav alliancer med andre.  I har relativt frie rammer til at tænke utraditionelt.
  • Stil skarpt på, hvilken samfundsværdi jeres medlemmer har – og vis det.
    Lobbyisme for fattigrøve

    Troværdighed – det bygger man op på forhånd, over tid og via det notat, man afleverer til beslutningstagerne. Tal, analyser og forslag skal holde

  • Vis omhu med jeres analyser, løsningsforslag og notater. De skal holde høj standard.
  • Vær omhyggelig med jeres medieprofil. Vær varsom med hele tiden at skælde beslutningstagerne ud offentligt, hvis I ønsker indflydelse.
  • Kortlæg, hvor indflydelsen reelt ligger – og dyrk de embedsmænd og politikere, der er centrale for jeres mærkesager. Et godt netværk betyder alt.
  • Skab en moderne infrastruktur i  jeres organisation, så I kan arbejde effektivt og konstruktivt, også når det skal gå hurtigt.  Det gælder om at få holdet til at spille sammen.

Lobbyisme er en ledelsesdisciplin. Det handler om at stille skarpt på alle 10 udfordringer – og blive endnu mere afklaret. Det handler om interne strategiprocesser og at designe de analyser, der skal laves undervejs for at flytte tingene i ønsket retning, også når dit politiske bagland skal have nye erkendelser.

Læs mere om lobbyisme for fattigrøve

HEGELUND & MOSE. Din dagsorden – sætter vi sammen.

Læs også HEGELUND & MOSES analyse, “Det er ikke altid størrelsen”, på altinget. dk.